En läsare ringde och sa att han höll på att städa ur sitt förråd av gamla tidningar och diverse bilböcker. Bland annat hade han en bok som heter ”Motorkalendern” från 1954 och undrade om jag ville ha den.
Det ville jag förstås och nu grottar jag emellanåt ner mig i fakta om ”marknadens alla viktigare bilar, motorcyklar och scooters” för 58 år sen.
Fråga mig till exempel om Armstrong Siddeley Sapphire Saloon -54 hade låsbart handsfack och jag kan svara ja! Hade Gutbrod Superior 700 kuggstångsstyrning? Ja! Värme och defroster i Saab 92? Ja, mot pristillägg.
Till den Sovjettillverkade Pobeda M 20 ingick sladdlampa i den övriga specifikationen.
Volvo PV 444 hade rattlås och var bäddbar; cigarettändare endast på Special. Trehjuliga Messerschmitt Autoscooter besiktigades som motorcykel och hade kickstart inifrån.
I förordet till Motorkalendern 1954 sägs att urvalet är gjort med tonvikten på det nyaste och modernaste.
”Där finns modeller både för den promenadåkande söndagsföraren och för dem som – naturligtvis endast om trafikförhållandena så medger – helst blåser fram med s.k. fullt skaft.”
Eftersom det rådde fri fart så kunde exempelvis ägare av Jaguar XK 120 Super Sports dåna fram i hiskeliga 210 km/tim – ”när trafikförhållandena så medgav”, förstås.
Dyraste bilen i boken är Bentley Standard Sports Saloon med inbyggda picknickbord (!) och hemligt antal hästkrafter i den 6-cylindriga radmotorn. Bentleyn gick lös på 52 000 kronor vilket motsvarar 716 970 kronor i dagens penningvärde.
Billigast (om man bortser från trehjuliga Isetta och Messerschmitt) var tysktillverkade IFA F-8, med 2-cylindrig tvärställd motor på 20 hästar som gjorde 0-80 km/tim på 40 sekunder. Prislappen på 4 975 kronor motsvarar 68 595 kronor idag.
Till den okände donatorn av Motorkalendern: stort tack!
Bild
Nästa artikel
Nyheter