På torsdag möts EU:s näringsministrar (utomlands heter det industriminister precis som det gjorde i Sverige på den gamla goda tiden) i Bryssel för att diskutera hur finanskrisen påverkar den europeiska bilindustrin. Bland annat är skattefinansierade skrotningspremier till nybilsköpare på tapeten. Såna anses ha klara positiva effekter för en bättre miljö.
Men det finns dom som tvivlar och till och med anser att skrotningspremier är till skada om dessa inte är villkorade. Till exempel genom att den nya bilen är miljöbilsklassad.
T&E (Transport & Environment) är en organisation som nämner Tyskland som ett avskräckande exempel. Där får nybilsköparen en skrotningspremie på 2500 Euro (cirka 28 000 kronor) oavsett hur mycket koldioxid den nya bilen släpper ut.
Det innebär, påpekar T&E, att man kan skrota sin VW Lupo TDi 3L -99, den bränslesnålaste bilen som masstillverkats (0,3 l/mil, 81 g/km), köpa en splitter ny Porsche Cayenne Turbo 1,49 l/mil, 358 g/km) och casha in 28 000 kronor i statlig premie.
Jag håller med om att det inte är rimligt men å andra sidan: det finns inte den man av kvinna född som tar steget från en Lupo till en Porsche Cayenne. Ingen kvinna heller för den delen.