Bild
Nästa artikel
Nyheter

Frågor kring däcklag för tung trafik

29 november 2011

Infrastrukturministerns inlägg på DN Debatt i dag om att det kanske blir en lag om vinterdäck för tunga fordon nästa vinter väcker en del frågor.

Catharina Elmsäter-Svärd (M) påstår att 80 procent av de svenska åkarna redan använder vinterdäck på sina lastbilar.

Jag tvivlar och det är jag inte ensam om. Det gör även en del åkare jag varit i kontakt med.

Som grund för sitt påstående hänvisar Elmäster-Svärd till en studie som polisen och branschen gjorde i Stockholm (färjeläget) och Helsingborg (en kontrollplats) i mars 2011. 600 fordon kollades på tre dagar. Vid studien fick man också fram att närmare 60 procent av de utländska långtradarna hade vinterdäck.

Tja, vem är jag att betvivla just den studiens relevans. Men att 80 procent med vinterdäck skulle vara något slags riksgenomsnitt…jag är skeptisk. Om det verkligen är så, skulle avåkande långtradare vintertid knappast vara ett så stort problem som det faktiskt är.

En annan sak: om det blir lag på vinterdäck för tunga fordon så gäller det enbart de drivande hjulen. Varför, kan man med fog fråga sig?

En förklaring är att det handlar om att bilarna ska ta sig fram i halkigt underlag och inte få stopp och spärra annan trafik i exempelvis långa motlut.

Ett annat argument är att det skulle bli för dyrt för åkerierna att ha vinterdäck runt om.

Alltså, vinterdäck bak och sommardäck fram. Låter lite som om snålheten bedrar visheten. Gummiblandningen i sommardäck är klart olämplig i kallgrader eftersom den stelnar och närmast är att likna vid bakelit. Friktionen blir minst sagt bristfällig.

Det är inte mycket vunnet om lastbilen tar sig fram men inte går att styra.