Jan Åke Jonsson, Saab-chefen, tycker att journalister skriver om fel saker. Till Marianne Sterner sa han så här på Genève-salongen:
– Man tittar bara på hur många bilar vi sålt och ingen uppmärksammar vilket fantastiskt jobb vi gjort med att bygga upp ett nytt företag på bara ett år.
Jag kan förstå resonemanget med tanke på den fruktansvärt hårda press Saab-ledningen varit utsatt för. Men att ingen uppmärksammat återuppståndelsen är väl ändå inte riktigt. Det har skrivits hur mycket som helst om det (två böcker bland annat!). Och min absoluta känsla är också att alla som tagit till orda hoppas att det ska lyckas.
Saab-ledningens egen optimism när det gäller försäljningsmål (som långt ifrån infriats) har säkert bidragit till en viss skepsis hos utomstående när det gäller möjligheterna att få företaget på fötter.
Nu säger Jonsson att planen är att sälja 80 000 bilar i år. Men det är inget absolut mål, 60 000 sålda funkar också eftersom en så pass liten tillverkare som Saab, enligt Jonsson, är flexibel för snabba omställningar.
Låt oss hoppas på 80 000. För även om alla inblandade i Saab är värda all respekt och beundran för vad de åstadkommit under det senaste dryga året, så är det trots allt försäljningssiffrorna som avgör framtiden till slut.
Läs mer om Saab och Genève-salongen i Vi Bilägare nr 4/11.