När jag var raggarchaufför på 60-talet rattade jag en Chevrolet Impala -62 rätt mycket. 5,5 meter lång, hel framsoffa och V8. Bränsleförbrukning 1,5-2 liter milen.
I dag har jag kört en två meter kortare Cheva med 1,2-litersmotor som drar en halvliter per mil och har ett koldioxidutsläpp på 119 g/km. Modellen heter Spark och lanseras på svenska marknaden kommande helg. (Vi Bilägare hade provkörningsrapport redan år nr 1 i år.)
Vem hade kunnat tro på en sådan utveckling för Chevrolet? Från stor bränsletörstig jänkare till snål miljöklassad lågprisbil. Billigaste Spark kostar 95 900 kronor.
Jonas Ahnve (bilden), vd på Chevrolet Sverige sedan oktober förra året, räknar med att som planerat sälja 500 Spark i år trots att lanseringen är försenad på grund av att den Sverige-specade Chevan fick vänta på ESP.
Det innebär att återförsäljarna (48 stycken) ska sälja i snitt tio bilar var. Och ingen bil norr om Gävle; Chevrolet-handlarna finns bara söder om Dalälven.