Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bromma har Sveriges sämsta rondell

17 juni 2010

Tre ämnen dominerar fullständigt media dessa dagar: 1) Prinsessans bröllop på lördag. 2) Oljekatastrofen i Mexikanska golfen. 3) Fotbolls-VM.


Därför kan det kanske verka lite trivialt att fundera kring rondeller, eller cirkulationsplatser som de egentligen heter (rondellen är enligt Trafikverket den som trafiken cirkulerar runt).


Enligt en artikel i Volvo Lastvagnars kundtidning, Volvo på väg, är England  c-platsernas förlovade land, i Tyskland är de avskydda. Sverige är på väg att göra England äran stridig när det gäller antalet rondeller.


Oftast är rondeller av godo; man tvingas i och för sig sakta in men behöver inte stanna lika ofta som i en vanlig korsning. De är trafiksäkrare eftersom de eliminerar risken för frontalkrockar och de kan - om ambitionen finns - försköna gatumiljön.


Men det finns avskräckande exempel. Vi som bor i Stockholm sätter gärna rondellen vid Brommaplan som nummer ett på listan över Sveriges sämsta rondeller. Mycket trafik och sex anslutningar med övergångsställen på tre av dem.


Ett tryck på ett av övergångsställena så stoppas all trafik. Det där sker hela tiden och jag gissar att massor av bilister varit nära stressinfarkt åtskilliga gånger. För att inte tala om miljöaspekten med alla stillastående fordon.


Cyklister och gångtrafikanter måste naturligtvis kunna ta sig över gatan men måste det ske just vid rondellen?