Hade inne vår Opel Meriva 1,3 CDTI Ecotec på 3 000-milaservice i dag. Förmodligen är det den Meriva av senaste årsmodell i Sverige som har rullat längst, 3 263 mil.
Samtidigt passade jag på att låta verkstan byta torkarbladen fram. 780 kronor kostade torkarna – rätt dyrt, om ni frågar mig.
Själva servicen gick på 3 200 kronor. Totalt drygt 4 000 kr, alltså.
Det är ju på eftermarknaden som bilbranschen tjänar sina pengar, sägs det; marginalerna på nybilsförsäljningen är inte större än att det nätt och jämnt går ihop.
Kanske är det därför som man numera som verkstadskund upplever en helt annan servicenivå, inte bara på bilarna utan också när det gäller kundbemötande. Personlig servicetekniker som tar emot bilen, ringer och håller dig informerad om hur servicen går, frågar om tilläggsåtgärder (innan han utför dem!) och ger dig besked så snart bilen är klar. Gratis lånebil är inte heller ovanligt och på större anläggningar kan man även får gratis lunch om man väntar på sin bil.
Visst svider det när räkningen kommer men ett bra bemötande förlåter rätt mycket.
Bild
Nästa artikel
Nyheter