Märket är viktigt på en mängd områden; kläder, skor, klockor, mobiltelefoner, solglasögon...ja, nästan alla prylar man kan tänka sig. Lite jobbigt är det att hålla reda på vad som är coolast för tillfället.
Därför var jag speciellt lycklig under den blå-vita eran på Konsum. Kommer ni ihåg: TANDKRÄM, TVÄTTMEDEL, KAFFE och så vidare. Inga problem med att välja.
Frågan är om inte valet av bilmärke är mest grannlaga. Dels för att utbudet är enormt (vi lär nog aldrig få en bil som bara heter BIL), dels för att det handlar om mycket pengar men framför allt: vilka signaler bilvalet sänder ut.
Vad ska grannarna säga?
Tyska premiumbilar skvallrar om att ägaren har gott om pengar eller att han lägger allt han har på bilen. Volvo uttrycker trygghet. Skoda var åtminstone tidigare en bil för människor som såg praktiskt och förnuftigt på bilägandet. Alfa-ägare är obotliga entusiaster. Och så vidare
Jag fick ett telefonsamtal i dag från en man vars son valde mellan tre begagnade bilar, Ford Focus, Opel Astra och Hyundai i30.
- Vilken ska han köpa? undrade mannen.
Såna frågor undviker jag att svara på. Det vore att ta på sig ett för stort ansvar. Mannen, som själv var landskapsarkitekt och ofta fick frågan vilken trädgård man ska anlägga, hade stor förståelse för min ovilja att ge köpråd.
- Det finns inget enkelt svar, jag vet det, sa mannen i telefonen. Men jag tänker säga till min son att jag rankar de tre bilarna så här: 1) Hyundai i30, 2) Opel Astra, 3) Ford Focus.
Rätt tänkt.