Jag fick en liten chock för en stund sen. I ett nyhetsbrev berättade Tjänstebilsfakta att man som första nyhetsmedia fått provköra Saab 9-5 SportCombi.
Tillsammans med några andra utvalda "restvärdesexperter" fick Tjänstebilsfaktas chefredaktör, Mikael Lindström, köra nummer två och tre av de hittills tillverkade 9-5 kombibilarna.
Det är klart som tusan att vi på biltidningsredaktionerna spärrar upp ögonen, harklar oss och kanske känner oss lite förbigångna. Inget ont om restvärdesexperter, men visst harmar det.
En del av förklaringen är nog att Saabs marknadsstrateger gett sig den på att optimera uppmärksamheten kring lanseringen av 9-5 SportCombi. Därför börjar man så att säga i "fel ände".
Men detta visar också att tjänstebilsförarna med råge är viktigare för Saab än privata bilägare. Och då blir utportioneringen av informationen om den nya bilen därefter.
Och vad anser då experterna om restvärdet för nya Saab-kombin? Jo: "...marknadens rädsla för dåliga restervärden...känns obefogad. ...har alla förutsättningar att ta tillbaka marknadsandelar i segmentet."