Kia erbjöd för något år sen sju års garanti på sina bilar istället för normala tre år. Erbjudandet var dock villkorat; service måste utföras på en Kia-verkstad. Servades bilen på annan auktoriserad verkstad var det tre års garanti som gällde.
Nu ingriper EU-kommissionen mot de villkorade förlängda garantierna. Det är bra därför att branschen konkurrensutsätts hårdare, vilket förstås i förlängningen betyder lägre servicekostnader för bilägarna.
Sveriges Bildelsgrossister uppskattar att verkstadspriserna kan sänkas med 10-20 procent.
Ett annat sätt för branschen att tjäna ännu mera pengar på eftermarknaden är de höjda miltalen. I stället för serviceintervallet 2 000 mil för 2 500 kronor har till exempel Kia, enligt Berne Thulin, en ViB-läsare i Lund, infört 3 000 mil för nästan 4 000 kronor.
- Det är ett sätt att smyghöja servicekostnaderna, anser Berne Thulin som har en Kia Cee´d diesel. Jag kör inte mer än drygt 1 000 mil om året men måste ändå 3 000-milsserva bilen eftersom det är det som inträffar först, 3000 mil eller ett år, som gäller.
Det är ett gammalt känt faktum att bilbranschen tjänar de stora pengarna på eftermarknaden - service, reparationer och reservdelar. Prissättningen är en djungel, villkoren snåriga och kvalitetskontrollen har stora brister.
Hela tiden verkar det som om bilägaren står med Svarte Petter.