Okej, visst har OK Förlaget AB, som bland annat ger ut Vi Bilägare, en koppling till OK som är delägare i OKQ8. Men, jag har aldrig någonsin under mina snart 20 år på Vi Bilägare blivit utsatt för något enda otillbörligt försök att påverka vad vi skriver.
Jag vill bara ha det sagt innan jag tycker till om Dagens Industris stort uppslagna artikel i dag med rubriken "Bensinjättarna pumpar priset" (läs mer här).
Tidningen jämför bruttomarginalen per liter såld bensin och pekar på att den för januari 2009 var 0,69 kr/liter. I januari i år var den 1,12 kr/liter. Pengar som Dagens Industri lite tendentiöst skriver att bensinbolagen "stoppade i egen ficka" (man kan ju fråga sig i vilken fick, om inte den egna, ett företag ska stoppa sin vinst?).
Jämförelsen visar att bruttomarginalen ökadet med 62,3 procent mellan januari 2009 och samma månad i år.
Upprörande? Nja, jag vet inte.
Jämför man på årsbasis i stället så ser man att bruttomarginalen legat på en dryg krona hela 90-talet och fram till mitten av 00-talet. Därefter hade vi fem år då den låg mellan 80 och 90 öre.
Det är inte förvånande att marginaler under en krona för en produkt som i konsumentledet kostar drygt 14, inte anses acceptabelt av bolagen.
Inte heller staten verkar ha varit nöjd. På de senaste tio åren har skatt och moms på bensin ökat med 1,53 kr/liter till 7,93 kr. Resten av literpriset, drygt fyra kronor, är produktkostnad.
Det är riktigt att konkurrensen bland bensinbolagen lämnar en del övrigt att önska. Priskrig är numera ett minne blott, alla prishöjningar och -sänkningar är samordnade och små uppstickare i branschen är uppköpta. Men det beror nog mera på att marginalerna är så – marginella.
Överlevnad kräver volym. Och varm korv.