1,6 miljard back första halvåret, en VD som inte höll måttet, 1 000 anställda bort, fritt fall i säljstatistiken, bränsletörstiga bilar som inte ens jänkarna vill ha längre. Hopplöst efter i miljötänket.
Så gick snacket om Volvo förra veckan. Och experterna på läktaren hade förstås förklaringar och lösningar på alla problem.
Men det svänger fort i bilbranschen. I dag är Volvo på något sätt verkligen på banan igen. Nye VD:n, britten Stephen Odell, intervjuas i Paris på sin andra arbetsdag. Han ska bromsa och gasa Volvo ur krisen. Sänka kostnader och ta fram attraktivare bilar. Volvo gör för tråkiga bilar, enligt Odell. Mera premium ska det bli, säkra och miljövänliga. Elva miljarder satsar Volvo för att på fyra år komma ikapp miljöbilskonkurrenterna.
Det låter ju riktigt bra men den stora frågan kvarstår: Är Stephen Odell släkt med statsrådet Mats Odell (kd)?