Bild
Nästa artikel
Nyheter

Amatörmässiga ljusproffs

14 februari 2012

För ett tag sedan berättade jag om Sandra utanför Sundsvall som köpt sin första bil, en Skoda Octavia RS -02 för 47 000 kronor. Hon tyckte att ljuset var riktigt dåligt och vände sig till Mekonomen där hon fick rådet att prova att byta lampor för 1 753 kronor styck. Om inte det skulle hjälpa var det enligt Mekonomen byte av hela strålkastarpaketet som gällde, vilket skulle gå på 30 000 kronor för båda sidor.

Det priset visade sig vara helt fel. Mekonomen rättade det till knappt 16 000 kronor för två kompletta strålkastarenheter.

Nå, hur gick det då för Sandra och hennes problem med billjuset?

Jo, hon tyckte att även 16 000 kronor var i saftigaste laget och i ett mejl berättar hon:

”Jag åkte till Careta i Timrå som tyckte att lamporna lyste starkt och en kvinnlig kundmottagare gav mig rådet att åka till Berners och be om en ljuskontroll. Hon ville inte sälja nya lampor till mig för 1 850 kronor eftersom hon ansåg att det var att lura mig då hon inte visste felet.

Hos Berners ville de inte ens gå ut och titta på bilen utan föreslog att jag skulle låta testa ljuset för 1 200 kronor för att därefter kunna hjälpa mig.

Då åkte jag vidare till Mekonomen igen och fick rådet att åka till Berners och göra ljustest och sen eventuellt komma tillbaka för byte av lampor. Mekonomen sa att de inte hade utrustning för att ta in bilen och kolla ljuset.

Tillbaka i Timrå besökte jag en OKQ8-station där mekanikern Magnus genast avbröt sitt arbete med en upphissad bil och frågade vad han kunde hjälpa till med. Han följde med ut, tittade på ljuset och sa att han inte tyckte de var dåliga i styrka. Jag berättade om allt jag varit med och Magnus sa att jag skulle återkomma senare under veckan så skulle han titta mera noggrant.

Sen gjorde jag ett sista besök på en mindre verkstad, Sune Hultmans, i Timrå. Han följde med ut och tyckte som Magnus på OKQ8 att ljuset var bra i styrka. Sen tog han in min bil i verkstan och kollade ljusinställningen. När han var klar med justeringen berättade han att höger ljus hade pekat upp mot trädtopparna och att vänster var riktat 2,5 meter framför bilen.

När jag frågade hur mycket det kostade så svarade han att ’det bjuder jag på’.”

Sandras egen lärdom av den här historien är att hennes förtroende för större verkstadsfirmor fått sig en rejäl törn. Ingen på dessa ansåg sig ha tid att titta på billjuset. Hade de gjort de så de förmodligen direkt kunna spåra den egentliga orsaken till det klena ljuset, nämligen att strålkastarna var felinställda.

I fortsättningen kommer hon alltid att vända sig till mindre verkstäder.

– Bemötandet och kundservicen är bättre på småfirmor. Jag vill inte stå och känna mig dum när jag inte kan svara på alla tekniska frågor för att personalen på de större firmorna inte hinner följa med ut och själva titta på bilen.

Nu slutade det här bra i alla fall för Sandra. Kostnaden för att fixa till ljuset gick från 30 000 kronor till noll. Men visst är det märkligt att en del proffs är så amatörmässiga att de inte börjar med felsökningen i rätt ände.