Mellan den 1 december och 31 mars är det som bekant lag på att ha vinterdäck på bilen om det råder vinterväglag.
Kanske är det den trafiklag som respekteras mest av bilisterna. Jag räknade hundra bilar i dag på lunchen, en enda hade sommardäck och det är tveksamt om den bilägaren körde olagligt eftersom det är barmark fortfarande i Stockholm.
Men, vintern lär komma även till huvudstaden så småningom och då är det vinterdäck som gäller även för bilist nummer hundra.
Lagen verkar dock inte bekymra bilbranschen nämnvärt. Söker du skydd för snöstorm i en bilhall i januari och kommer på att du lika gärna kan passa på att köpa en ny bil så får du inte köra hem med den trots att du betalat på öret det pris som du och försäljaren kommit överens om.
Inte med mindre än att du lägger till fyra-fem tusen kronor för en omgång vinterdäck.
Bilbranschen säljer alltså bilar som inte är lagliga året runt i sitt grundutförande och det kan man verkligen ha synpunkter på.
Riksdagsmannen Kurt Kvarnström (S) skriver i dagens Expressen en debattartikel i vilken han kräver att vinterdäckslagstiftningen kompletteras med ett krav på att nya bilar ska vara utrustade med dubbla däckomgångar.
Det är lätt att hålla med. Vem köper i dag en begagnad bil utan sommar- och vinterdäck? Och gör man det så blir det prisavdrag. Varför skulle det vara annorlunda när det gäller nya bilar?
Dagens nya bilar är utrustade med en mängd vinterdetaljer utan att det finns lagkrav på dem. Det är i sanning svårt att begripa varför en så viktig sak som vinterdäck skulle ses som extrautrustning.
Bild
Nästa artikel
Nyheter