Bild
Nästa artikel
Nyheter

200 000 för måndagsexemplar

24 juni 2009
Jag fick ett mejl från en tämligen missnöjd bilägare. Han köpte en demobil i september 2007 och såg fram emot ett bekymmersfritt bilägande; det var ju en praktiskt taget ny bil.
Så blev det inte. Listan nedan över fel och brister är lång. Alla punkter kanske inte är jätteallvarliga men nog kan man förstå frustrationen över allt strul med en produkt som man betalat mer än 200 000 kronor för.

1. Kraftiga vibrationer i vänster och höger sida av instrumentbrädan.

2. Felindikerar "Oil Low" vid start vissa tillfällen.

3. Täckplast vänster ytterhandtag lossnat, 3 ggr.

4. Kåpan över motorn lossnar.

5. Radion återgår hela tiden till volym 8 (högt) när man startar bilen.

6. Säkringen för belysning av släpvagn utlöses (sker på 2 olika släp), dragets el fick monteras om.

7. Vid växling från neutral till ettan "fastnar" växelspaken i ett hack.

8. Motorlampan lös vid flertal tillfällen trots reparationer, 4 besök på verkstad, hyrbil ca 4 veckor.

9. Oljeindikatorn hängde sig efter service, visade "oil low" när bilen skulle hämtas.

10. Backspegel yttre vänster lossnade - åtgärdat på garantiservice.

11. Bluethooth koppling Stereo-Telefon fungerade dåligt - åtgärdat vid service.

12. Fönsterhiss bak orkade ej upp när det blev minusgrader, blev tvungen att ställa in bilen i garage.

13. Förardören går ej att låsa upp innifrån, får hissa ner rutan och öppna utifrån.

14. Stötdämparna bak helt slut efter 4500 mil.

15. Bromsarna vibrerar mycket kraftigt, förmodligen skivorna (4500 mil).

16. Interiören sliten, växelspaken och handbromsen har avskavd silverfärg.

17. Defrosterknappen fungerar ej, ger ingen effekt när man trycker på den.

18. Yttertempen visar tre grader fel.

Vad det är för bil?

Svar: Nissan Quashqai, 4WD, diesel, -07.

En bil som ger beteckningen "måndagsexemplar" ett ansikte - eller är det så illa att Nissan har generella kvalitetsproblem?