Noll till hundra - vad säger det egentligen om en vanlig bruksbil? Säger det någonting över huvud taget? Har det någon praktisk betydelse?
En dag på testbanan har fått mig att fundera på om inte det är den mest överskattade testinformationen när det gäller vanliga bilar. Jag har i alla fall aldrig accat max från noll till hundra på allmänna vägar. Däremot är hundra till noll riktigt intressant.
Nå, accelerationen säger förstås en del när det handlar om prestandabilar; om inte annat får man en jämförelsesiffra att imponera med. Och det ger samtidigt bilen en identitet, ungefär som en viss färg kan göra.
Men för bruksbilar är omkörningsaccet det viktiga, 70 till 110 brukar vi mäta på de tre högsta växlarna. Det handlar om säkerhet.
Vår projektbil, Peugeot 205, kom heller inte undan testet utan ett noll-till-hundra-prov. Med 60 hästar under huven blev den snabbaste noteringen 12,13 sekunder.
Riktigt, riktigt bra tycker jag.