Varje vecka landar hundratals pressmeddelanden i min inkorg. En del resulterar i artiklar, medan de allra flest raderas med en axelryckning.
I mars letade sig ett mejl från hyrbilsföretaget Holiday Autos till min e-postadress. Av någon anledning sparade jag brevet, i vilket man förklarade att 2 580 svenskar röstat fram ”Viva la vida” från brittiska Coldplay som favorit i bilstereon. En så kallad billåt.
Vad innebär det egentligen? En komposition som är extra lämplig att lyssna till i bilen? Som ger körningen en extra krydda? Ja, jag antar det.
En sak är i alla fall säker. Valet av Coldplaylåten sticker ut i denna annars så förutsägbara genre, som domineras av trötta rockklassiker. Jag minns en liknande undersökning i tv-programmet Top Gear för några år sedan. Den gången drog Queenlåten ”Don’t stop me now” längsta strået före Golden Earring ”Radar Love”, Meat Loaf ”Bat out of hell”, Steppenwolf ”Born to be wild” och Deep Purple ”Highway star”.
Min egen rattvridarfavorit har sitt ursprung på Island. Upphovsmän är det geniförklarade Reykjavikbandet Sigur Rós och stycket går under namnet ”Flugufrelsarinn". Sju minuter och fyrtiosju sekunder episka ljudlandskap, inspiration bakom ratten.
Hör själv: http://www.youtube.com/watch?v=lfKFFeHjgTI
Bild
Nästa artikel
Nyheter