Bild
Nästa artikel
Nyheter

Hyundai stoppar mördande reklam

24 augusti 2011

 

På fredag ska jag plocka upp nya Hyundai Veloster för en provkörning, bilen som har två dörrar på passagerarsidan, men bara en på förarsidan.

Just den egendomliga detaljen tycks Hyundai velat belysa med reklamfilmen du kan se här ovan, ämnad för holländsk tv. Och då särskilt säkerhetsaspekten av det hela.

Filmen visar först hur en kvinna kliver ut mot gatan från en bil med konventionell dörrkonfiguration. Döden öppnar dörren. Smack säger det, tjejen blir påkörd.

Sekvens två. Samma tjej är på väg ur en Hyundai Veloster. Hon försöker öppna dörren på vänstersidan, men eftersom det inte finns någon sådan hänvisas hon till den högra dörren. Kvinnan är i säkerhet och i stället råkar Döden illa ut.

Filmen har dock blivit stoppad sedan Hyundai meddelat att reklamen inte är förenlig med den sydkoreanska tillverkarens varumärke. Den är alldeles för våldsam.
 
Reklammakarna fick likväl tillåtelse att sprida filmen på nätet, vilket den konspiratoriskt lagde förstås ser som en PR-kupp för att skapa uppmärksamhet kring modellen. Hittills har filmen visats flera hundra tusen gånger på internet.
 
Eller är det så enkelt att man inte kan sälja allt med mördande reklam?