Bild
Nästa artikel
Nyheter

Visst gick Cittran på tre!

10 oktober 2012

– Alors, messieurs, vad ska nu det här föreställa?

Vi togs på fullkomlig bar gärning, min dåvarande kollega Alrik Söderlind och jag, vid Place de la Concorde mitt i Paris.

Vi var inte svåra att upptäcka, av alla tusentals bilar som cirkulerade här var detta den garanterat enda med bara tre hjul i backen. Det fjärde låg i bagageutrymmet.

I alla tider hade det sagts att Citroën med gasfjädring, sådana kunde man minsann köra på bara tre hjul om ett går sönder. Kunde man? undrade vi.

I ungdomlig och, som vi tyckte, klok och undersökande journalistisk nit lossade vi därför ett hjul från Citroëns stolthet, den extralånga CX Prestige, och inledde fältexaminationen. 

Vi hade åkt från Stockholm till Paris för att rapportera från 1986 års bilsalong och nu gav en lucka i schemat denna guldchans till ett scoop i rusningstimmen. För det skulle väl gå, att köra på tre hjul? Alrik vid ratten, jag vid kameran och si, där kom nu Cittran svävande på högsta läget i trafikbruset.

Rätt snart fick två barska herrar i mörkblå uniform och stärkta skärmmössor syn på oss. De delade inte alls vår journalistiska nit så det var bara för oss att krypa till korset – fälgkorset.

Historien dök upp ur mitt minne när en Vi Bilägareläsare nyligen frågade här på hemsidan om man verkligen kunde köra Citroën på tre hjul. Vilket härmed bevisas. Vår flotta låne-CX fick efter palavret i Paris leva i ytterligare 18 år, sedan rullade den in i den eviga depån hos Skrotfragmenteringsbolaget i Angered den 9 juni 2004. På fyra hjul, antagligen.

Välkommen till den här bloggen förresten. Jag kommer att skriva om bilar och företeelser jag stött på som motorskribent i drygt 25 år. Det blir tonvikt på det som i brist på bättre brukar kallas nostalgi, med hjälp av egna arkiv och inte minst Vi Bilägares digra samling av bilartiklar under åtta decennier.

Jag är, precis som de flesta bilintresserade antar jag, total allätare så du får vara beredd på det mesta. Då och då tänker jag kasta ett öga på dagens bilbransch, övertygad om att det kommer att bli lika spännande framöver med bilar som det varit hittills. Minst!