Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tjugosex minuter med Mercedes svenske höjdare

24 mars 2014

Samtidigt med den första provkörningen av nya Mercedes C-klass (läs artikeln i Vi Bilägare 5/2014) dyker en av koncernens verkliga höjdare upp på presentationen – och han är svensk.

Ola Källenius, 45, var tidigare chef för specialistdivisionen AMG inom Mercedes-Benz och ledde utvecklingen av märkets högprestandamodeller. Sedan hösten 2013 är han marknads- och försäljningschef för Mercedes-Benz, en av de högsta och viktigaste positionerna över huvud taget inom Daimler AG. Det gäller ju inte bara att ta fram bilarna utan också att få dem sålda.

Inför hans korta, minutschemalagda besök har fotfolket riggat inte så lite hos Mercedesåterförsäljaren Veho Bil i Smista söder om Stockholm.

Källenius själv gör ett mycket avspänt intryck när anländer med ett litet entourage. När han börjar prata sker det snabbt, mjukt och effektivt – med den utsökta professionalism och det lagom engelsk- och tyskinblandade, noggrant utmejslade företagsspråk bara riktiga höjdare behärskar. Han inleder med ”the positioning of the brand”, vad varumärket Mercedes-Benz står för:

– Allt vi gör börjar med vårt varumärke, vårt löfte. ”Das beste oder nichts” – vi ska göra det bästa möjliga eller också inte alls. Vi kännetecknas också av ”inner Unruhe”, att vi alltid strävar vidare, hittar nya tekniska lösningar. Vi slår oss aldrig till ro, det är kärnan i märket.

Vi församlade journalister antecknar febrilt.

– Namnet Mercedes-Benz står för en dualism. Det ska vara ett exklusivt men samtidigt också nåbart, sympatiskt märke. Vi ska vara ”pure”, utan onödig garnityr, men samtidigt ”sensual”, vi ska tilltala sinnena, utan överdrifter. Vi ska vara ”confident”, ha självförtroende, samtidigt som vi är ”courageous”, modiga.

Det låter både högtsvävande och, tja, ungefär om man kanske uppfattar varumärket? Till år 2020 är i alla fall siktet fast:

– Vi kommer att introducera 13 nya modeller som, och detta är poängen, inte har haft någon företrädare. Det blir helt nya modeller som driver vår volym uppåt. Vi breddar urvalet för kunderna, premiumsegmentet växer och tar andelar även där vi inte är representerade i dag. På lång sikt kommer vi att ta marknadsandelar på bekostnad av volymmärkena, över hela världen. År 2020 kommer vi att ha 40 grundmodeller i programmet, säger Ola Källenius utan minsta darr på stämman.

Detta, tänker jag, är den absoluta mardrömmen för flera av de krisande europeiska mellantillverkarna. Vad vill man helst ha för småbil eller mellanklassare på garageplanen, en Peugeot, Fiat, Opel eller Ford – eller en Mercedes-Benz (eller, hemska tanke, BMW…) till ungefär samma pris?

– Just nu sker en revolution när det gäller hur folk ser på vårt varumärke. Med Mercedes A- och B-klass, med CLA och GLA, skapar vi en medvetenhet om att vi också är ett märke med mindre bilar, men med Mercedesegenskaperna i behåll. Det är både emotionella och intelligenta bilar, precis som varumärket.

– Och det kommer en femte modell på den här basen, riktigt vilken tänker jag inte avslöja just nu. (Det lär bli en ännu mer högbyggd, mer "terrängstukad GLA eller också en "shooting break" på CLA, av samma typ som man gjort på den större CLS).

– CLA och GLA har redan nu en ”conquest rate” (det betyder att man snor över kunder från andra märken, kunder som aldrig haft en Mercedes tidigare) på över 80 procent och den kommer att öka.

Framtidens krav, hur ser de ut?

– Det finns fyra huvudområden för våra ingenjörer. Avgasfrihet, olycksfrihet, självkörande bilar och uppkopplad körning. Gränsen mellan verklig och digital värld suddas ut allt mer och är numera helt flytande i våra bilar.

– När det gäller avgaserna blir vi ständigt bättre. För sju år sedan hade våra bilar en snittförbrukning på 7,3 liter per 100 kilometer. I dag är siffran 5,4 liter. Om ett par år är vi under en halv liter milen i snitt över hela flottan.

Ola Källenius har också en klar uppfattning om hur bilarna ska säljas:

– Nätet är givetvis centralt, att man kan sitta hemma och orientera sig. Men man måste uppleva bilen också, ”look and feel”. Förutom traditionella handlare blir ”City Stores” allt viktigare, centralt placerade ställen man lätt kan nå, inte bara för att titta på en bil, antingen i verkligheten eller digitalt, utan också för att uppleva varumärkets ”lifestyle”, äta en bit mat, delta i något event eller träffa folk. Detta kommer allt mer, upplevelseplatser med Mercedes-Benz. Vi ska gå från dagens tio City Stores i Europa till minst 40 inom några år.

Om 15 år ligger världens bilproduktion på kanske 100 miljoner exemplar per år. Kina kommer att svara för minst en tredjedel.

– Vi måste öka produktionen ytterligare i Kina, troligtvis också i USA. Samtidigt kommer vi att behöva insatser från produktionspartners i många olika länder, som i Ungern eller hos Valmet i Finland.

Exakt 26 minuter över elva är föredragningen slut och Ola Källenius drar vidare ut i världen medan jag sätter mig bakom ratten i den alldeles nya C-klass, numera en Mercedes i mängden.