En dryg vecka i Kalifornien och kameragluggen fylls i strid ström av snapshots på fyrhjulingar i bilismens förlovade rike.
Det första som slår mig är bristen på nyare Volvo. Tag San Fransisco; det är ju här så många advokater, intellektuella och läkare ska köra Volvo? Icke, jag ser knappt några S60 eller XC90 alls på gatorna, inga V70 eller S80 heller. En och annan XC60, visst, däremot passerar mer eller mindre skraltiga 240, 740 och 760 förbi var och varannan minut. Ett oroande tillstånd tycker jag, är Volvos era i USA på väg att ta slut?
"Bring back the old shape" bullrar en taxichaffis när vi knirkar fram i hans gamla Ford Crown Victoria. Den är av den ganska nyss nedlagda modell som väl var det närmaste Volvo 240 USA någonsin kom. Just detta exemplar är en före detta polisbil med 460 kubiktums V8. Sådana sugs upp av taxinäringen så länge det ännu går men vad man ska välja för favoritvagn om några år verkar ingen veta.
Saab ser jag knappt alls. Jo, på en av motorvägarna utanför San Diego jagar en nästan ny 9-5 förbi. Hur kom den dit? tänker jag.
Sedan dyker en riktig fuling upp snett framför: Pontiac Aztek. Den var det tidiga 2000-talets mest utskällda modell, med ett utseende endast en mor kunde älska. Bilbossen Bob Lutz lät genomföra en ansiktslyftning av Aztek det första han gjorde när han återkom till GM, men inte hjälpte det. Efter ca 100 000 exemplar och sju år var det god natt till bilen man kunde beställa med ett campingtält att fälla ut längst bak.
Kalifornien vimlar också av gamla originalare och av alla sorters kustomiserade skapelser. Små verkstäder som för femtioelfte gången lagar en gammal MG eller Triumph eller Mercedes 190 SL belamrar småindustrilandskapen utanför de stora städerna. Hålögt gapande tomkarosser till 1970-talets muskelbilar i väntan på renovering dräller lite varstans.
BMW 02-serien ser jag ett par i Monterey, 1960-talets Mercedes-Benz av alla sorter knatar obekymrat på i var och vartannat kvarter i San Francisco och nere vid snofsiga golfbanan Pebble Beach siktar jag åtskilliga Porsche 911 från yuppieeran; de är inne igen, helst vita eller knallröda. Fast på en garageuppfart i Santa Monica står ett Porschepar helt i min smak – en tidig 911 Coupé sida vid sida med en ungefär lika tidig 911 Targa.
Just när jag tror att Aztek ska ta priset som resans fulaste bil tornar en oefterhärmlig skapelse upp sig på sevärda Coronado-ön utanför San Diego. Den klossformade, båtliknande skapelsen visar sig vara en uramerikansk husbil av fabrikat Winnebago, modellnamnet är Brave.
Ja, det var sannerligen modigt att rita något så urbota fult 1972.