Långberget i norra Värmland har varit utgångspunkt för vintertestet med Vi Bilägares senaste fem inköpta långtestbilar.
Dessvärre har inte kylan varit riktigt vad vi förväntat oss. Men värmeanläggningarnas förmåga har ändå mätts vid två tillfällen från kallstart till efter femton minuters körtid. Förarstolarnas eluppvärmda säten har också testats.
Bränsleförbrukning och vinteregenskaper såväl vad gäller instrumentering, utrustning och vägegenskaper är några andra bedömningspunkter. Alla bilar är försedda med samma typ av vinterdäck, i år Nokian Hakkapeliitta R. Styrrespons och ESP-systemens funktion ger skillnader på körintrycket som har viss betydelse för hur bilen uppfattas.
Vi Bilägare ljusmäter alla testningar. Men vi har också gjort en subjektiv bedömning av hur belysningen uppfattas på vinterväg. En nackdel som många nya bilar lider av är att med ljusvredet i "autoläge", så lyser inte bakljusen förrän bilens ljussensor tänder halvljuset. Backkamera är nog bra, men om bakdelen täcks av snö gör inte kameran någon nytta.
Hur det gick? Jo, det kan ni läsa om i Vi Bilägare nr 3, som utkommer den 27 februari.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen