Mycket kan sägas om vintern och framkomligheten. Vem vill exempelvis halka fram på en 70-väg som den här för att komma fram till busshållplatsen?
Och hur kan det komma sig att pengarna avsatta för snöröjning är slut i många kommuner före jul – efter bara några veckor med vinter?
Förseningar i kollektivtrafiken beräknas kosta samhället sex miljarder varje år. Hur många miljarder ska vi plussa på för förseningar i biltrafiken?
Varför står kollektivtrafiken still när den som bäst behövs? Det måste vara mer lönsamt med välfyllda bussar som klarar halka och kyla än med 75 personbilar med dubb? Vem har handlat upp tågen som inte klarar nordiskt bruk?
Varför måste alla köra med så korta avstånd trots att det råder vinterväglag? Långsamt kör vi men alldeles för nära varandra!
Vilket drabbar miljön mest – saltning eller dubbpartiklar? Är et någon som vet? Dubbanvändningen ska uppenbarligen minskas. Men om saltets negativa effekter talas det med i mindre bokstäver.
Varför möter jag i bästa fall snösvängen på väg ut från Stockholm när jag kör till jobbet vid sextiden på morgonen? Och varför saltas det i stället för att plogas?