Har just parkerat långtest-Volvon i redaktionsgaraget efter en 35-milaresa genom ett snögloppigt Mellansverige. Mestadels har jag och V60:n fräst fram på motorväg eller 2+1-väg.
Och det var en stundtals ganska hårig upplevelse kan jag meddela. Snömodden stod som spön i backen och slasket låg som en tjock hinna, speciellt i vänsterfilen.
Jag kan för mitt liv inte begripa varför Trafikverket så ofta struntar i att ploga omkörningsfilen. Det är ju där man ska köra som snabbast och om slasket ligger kvar innebär det en brutalt ökad risk för moddplaning, med allt elände som det kan ställa till.
Plogslarvet gäller såväl motorvägar som 2+1-sträckor och jag skulle inte säga något om det bara förekom tidiga morgnar. I det läget måste man givetvis prioritera högerfilen.
Men när ”vänsterfilsmodden” ligger kvar långt frampå dagen undrar man hur Trafikverket tänker. Är det meningen att man ska behöva riskera livet varje gång man kör om, eller..?
Jag skulle heller inte klaga om plogslarvet bara förekom någon gång ibland, fast så är det inte. Det är snarare regel än undantag att snöslasket ligger kvar i omkörningsfilen mest hela dagarna.
Min enkla undring är: varför plogar man så dåligt där farten är som högst och risken för en olycka är som störst? Det kan i alla fall inte jag, med min lilla enkla hjärna, förstå. Och inte acceptera heller, för den delen.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen