Det är bra att det byggs nya trafiksäkra vägar, men ibland uppfylls inte huvudsyftet.
Bilade på två nya motorvägar förra veckan inom loppet av ett par dagar, E 45:an mellan Trollhättan och Göteborg och E 75:an mellan Bratislava och Zilina. Båda vägarna har i första hand byggts för att säkra jobben.
I Sverige vet vi hur det gick. Trots regeringens räddningsplan och påskyndande av motorvägsbygget efter påtryckningar från GM gick inte Saab att rädda. I vintras öppnades den nya motorvägen som tillsammans med järnvägen kostat 13,6 miljarder kronor att färdigställa.
I Slovakien ställde sydkoreanska Kia krav på bättre infrastruktur för att kunna etablera en bilfabrik i Zilina. Resultatet ser vi idag, Kiafabriken har 3 900 anställda och spottar ut en ny bil varannan minut.
Det märks också på motorvägen. Det är visserligen få privatbilar som rullar på sträckan Bratislava-Zilina – möjligtvis beror det på vägavgift – men i gengäld körs transportlastbilarna i skytteltrafik lastade med Cee'd och Sportage för export ut i Europa.
Så borde också trafiken ha varit på den svenska västkusten – men så blev det inte. Men Trollhätteborna kan i alla fall glädja sig åt en trafiksäkrare väg ned till Göteborg, om det nu kan vara till någon tröst.