Tre cylindrar, två dörrar och minimalt med lastutrymme. Så kan lilla VW Up beskrivas i korta ordalag. Det låter inte särskilt imponerande, eller hur? Men imponerar är just vad den lilla folkan gör.
Up är i mina ögon den utan tvekan bästa mikrobilen just nu. Jag har levt med den i nästan fyra månader och blivit smått förälskad. Mini-VW:n klarar betydligt mer än man tror och det som överraskar mest är att den fungerar så pass bra även på landsvägsetapper. Det brukar inte vara fallet med små, enkla budgetbilar som bara mäter 3,5 meter mellan kofångarna.
Up har helt enkelt tagit mikrobilskomforten till en ny nivå och det är skickligt jobbat av koncernens utvecklingsteam. Omdömet gäller förstås även VW:ns syskonbilar Skoda Citigo och Seat Mii, som i allt väsentligt är identiska med Up.
För den som undrar varför jag rattat den lilla folkan så länge är förklaringen att jag varit sjukskriven under ett antal månader. I det läget fanns en överhängande risk att min ordinarie långtestbil skulle stå och samla damm under lång tid. För att undvika att så skedde överläts den bilen på körvilliga redaktionskollegor, eftersom en deltagare i Vi Bilägares långteststall helst alltid ska vara på rull. Annars hinner bilen inte avverka alla de tusentals mil den måste under året.
Som tur var fanns VW Up från fjolårets långteststall kvar i garaget och den fick jag disponera under sjukdomsperioden. Och det var som sagt inte alls så dumt...