Hagfors flygplats är verkligen en toppenplats att köra våra tester på, visserligen 35 mil från redaktionen. Men bilarna ska ju köras i vanlig trafik också. Det blir ett bra sätt att få bränsleförbrukning i blandad körning.
När testgänget kom upp i dag hade start- och landningsbana renoverats efter vinterns ständiga körande med stålborste för att få bort snö och is. Ytan får då ett nytt lager med svart tjära, eller vad det nu är, som lägger sig mellan stenarna i asfalten. Därefter ett tunn lager med fin sand.
Banan ser verkligen ut som ny. Enda nackdelen är att våra markeringar för undanmanövertestets koner också försvinner.
Så det blev Stig Gustafssons och Viktor Ydenius uppgift att mäta upp den och måla nya markeringar i asfalten, medan jag började mäta prestanda, omkörningsacceleration och bromsförmåga.
Stig och Viktor gjorde ett bra jobb. Så nu är det laddat för test mellan koner så fort förmiddagsplanet dragit iväg mot Stockholm.