Först sa det smack i långtest-Mersans vindruta. Några minuter senare sa det smack igen!
Två stenskott inom loppet av några kilometer – då blir man inte glad. Speciellt inte när man är ska ut på en lite längre resa.
Men när den värsta irritationen lagt sig agerade jag snabbt och styrde kosan mot närmaste bilglasfirma för att få rutan lagad innan sprickorna fortplantat sig alltför mycket. I så fall måste ju hela rutan bytas.
Tyvärr kunde firman inte ta emot mig på direkten, de hade fullt av andra stenskottsdrabbade bilar att ta hand om. Men jag fick i alla fall lite specialtejp att sätta över skadorna på rutan så att inte smuts och vätska skulle tränga in i sprickorna och förvärra situationen ytterligare.
25 mil senare, i Karlskoga, styrde jag in mot Fallqvists Glas. Där tog stenskottsspecialisten Kjell Johansson omgående hand om bilen. Efter en knapp halvtimmes jobb var rutan som ny igen.
Och det bästa av allt – kostade inte ett öre. Försäkringsbolaget tog hand om både arbetskostnad och självrisk.
Självklart gör man inte det bara för att vara hygglig, utan för att spara pengar. Kostnaden för att laga två små stenskott är i stort sett försumbar i jämförelse med vad det skulle gå på att ersätta ett byte av en hel vindruta. En winwin-situation för både bilägare och försäkringsbolag med andra ord.
Samtidigt måste jag erkänna att det är en ganska skön känsla att lämna in en bil på reparation och sedan helt slippa att betala. Normalt sett brukar ju minsta lilla verkstadsbesök svida elakt i plånboken…
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen