Måndag. Ny vecka – och ett nytt test. Den här gången är det tre bilar från VW-koncernen som ska nagelfaras och i samtliga fall börjar modellbeteckningarna på ”All…”.
Skodas nya fyrhjulsdrivna skogsmullemodell heter Superb Alldrive. VW:s motsvarighet går under namnet Passat Alltrack och Audi har döpt sin terrängkombi till A6 Allroad. Alla tre bilarna är byggda enligt samma koncept, men har tre helt olika prislappar.
Audin är i särklass dyrast och kostar i grundutförande drygt 160 000 kronor mer än Skodan – och mitt emellan dem hamnar Passat Alltrack. Frågan är vilken av bilarna som ger mest för pengarna.
Är Audins kraftfulla V6-diesel och utsökta åkkomfort värd alla extra slantar, eller är det Skodas mer bruksinriktade Alldrive-modell som är det rätta valet? Det kan förstås också vara så att lagom är bäst. I så fall är det Passaten som tar hem testsegern.
Fast om detta vet jag i skrivande stund inte ett smack, eftersom vi ännu inte hunnit ut på vägarna med de tre koncernkusinerna. Det enda vi hittills hunnit med är att mäta kupé- och bagageutrymmen.
Och när det handlar om effektiv lastkapacitet kan vi redan nu avslöja att dyrast är långtifrån bäst, särskilt inte när det handlar om att sluka drickabackar. I den grenen är den nästan fem meter långa Audin en klar förlorare, i första hand på grund av det starkt sluttande bakpartiet.
Men A6 Allroad har med all säkerhet en rad andra egenskaper som kan kompensera det tveksamt disponerade kombiutrymmet. Det är dock något vi får återkomma till när granskningen av bilarna är helt klar och vi har vaskat fram en vinnare.
Kolla i papperstidningen i slutet av oktober - där får du reda på hur det gick i ”kusintestet”!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen