Så här års brukar det bli ganska tomt på redaktionen. Vanligen åker alla vi fem som kör långtestbilarna iväg på en så kallad semestertest. I år höll vi till på Lunda flygfält i Uppland.
Testen går ut på att kolla hur bra bilarna uppför sig med full last. Vi stuvade väskor, provåkte i baksäten och gjorde en del körprov, bland annat en fingerad undanmanöver med fullastade bilar, inklusive takbox.
För att få boxen på taket behövs förstås lastbågar och såna är minsann inte billiga. Under 2 000 kronor kom vi bara hos Volkswagen som erbjöd Thulebågar för 1 400 kronor. Vi kunde förstås ha köpt VW-originalbågar, men dessa skulle kosta över 2 000 kronor mer (!) så valet var lätt.
Det gamla kloka ordspråket "Snålheten bedrar visheten" låg nära till hands när vi packade upp Thulekartongerna. Bågarna levererades i en byggsats som aldrig skulle ha godkänts av IKEA. Massor med pryttlar, plattor och vinklade plåtbitar som skulle fogas samman enligt en obegriplig beskrivning. Jag kastade en blick på röran och insåg omedelbart min begränsning som takbågsbyggare.
Erik Rönnblom som är redaktionens bäste tekniker tog sig an jobbet och han fick använda all sin klurighet och en hel del tålamod. När bågarna till slut började bli klara för att passas in på Golftaket hade solen börjat sjunka. Då upptäckte vi att fästena riskerade att skava sönder lacken. Vi packade ned Thules byggsats i kartongerna igen.
Golf är en säker bil som det nog inte varit några problem att köra med takbox i en undanmanöver. Men det hade förstås varit bra att få testa det.