Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Test i motvind

11 maj 2012

Det är inte alltid så enkelt att man bara kan montera testutrustningen, köra och mäta och sedan vara nöjd. Vid min senaste testrunda var vinden lite kraftigare än vanligt och påverkan är betydlig.

Det är i och för sig inget nytt att vi har som standard att köra i två riktningar såväl vid mätning av ljud som vid acceleration och bromsning.

Därefter tar man ett genomsnitt. Det skiljer normalt sett väldigt lite. Vi använder V-box som är en mycket pålitlig och skapligt exakt testutrustning. Oftast skiljer det bara tiondelar av en sekund eller om man lyckas pricka riktigt exakt, bara några hundradelars avvikelse.

Men vid senaste körningen då jag mätte acceleration mellan 70 och 110 blev det skapliga skillnader i meter räknat på sexans växel, exempelvis 333 mot 379 m, för en av bilarna. Kollar man däremot skillnaderna procentuellt, så är de i stort sett samma skillnader, oavsett om man jämför acceleration 0-100 km/tim eller 70 – 110 km/tim.

På Hagfors flygplats, där vi oftast kör prestandamätningar kan man enkelt se vindriktning och styrka och det enda man kan göra för att kompensera, är att köra mot respektive med vinden och göra likadant med varje bil.

Det är inte idealiskt men så rättvist som möjligt mot de bilar som jämförs.