”Tala med kluven tunga” är ett skönt uttryck. Det används väl oftast om politiker som lovar en sak och håller något helt annat.
Men även bilbranschens makthavare talar med kluven tunga. Dessutom verkar de inte heller vilja låta vänstra handen veta vad den högra gör. Det var uppenbart vid bilsalongen i Genéve och extra tydligt i Audis stora monter.
Där stod ingenjörstekniska underverk vid namn A3 Sportback e-tron respektive g-tron. ”e” står för elektrifiering. En 1,4 liters bensinmotor kompletteras med en 102-hästars elmotor som ensam kan driva bilen fem mil på en laddning. Hybriden släpper bara ut 35 gram koldioxid per kilometer, förbrukningen anges till 0,15 l/mil.
”g” betyder gas och den produceras med hjälp av el från vindkraft. Enligt Audi blir resultatet noll i koldioxidutsläpp.
De två A3:orna visade att Audi verkligen tar sitt ansvar för att mildra bilismens påverkan på miljön.
Fast är det så?
Alldeles intill stod ännu en Auditrea, med tillägget S. Den handlade om allt annat än miljö: 300 hästkrafter, 0-100 km/tim på fem sekunder, toppfart 250 km/tim. Jo, det angavs utsläpp: 159 gram koldioxid per kilometer.
Höga utsläpp verkar liksom ursäktat om bara motorn är tillräckligt stinn av hästkrafter, som i Audi S3 Sportback. Eller, för den delen, i någon annan Audi med ett S i beteckningen. De som har råd att köpa starka bilar får biltillverkarnas välsignelse att skita ned luften.
Audi är förstås inte den enda tillverkare som talar med kluven tunga om ansvar för miljön i ena sekunden och skryter med hästkrafter i den andra. De är lika goda kålsupare nästan allihop. Jag kan inte låta bli att fundera över hur snåla bilar vi skulle ha haft i dag om bilföretagen lagt lika mycket kraft på att sänka förbrukningen som accelerationen till 100.