Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Svindyra partikelfilter

20 juni 2013

Det är hög tid att generalagenter och verkstäder ser över prisbilden för byte av partikelfilter på dieselbilar. Risken finns att långmilarna annars blir iskalla på begmarknaden.

Vem vill betala 25 000 kronor för byte av filter, som en Honda-bilägare som jag nyligen pratat med, fick en offert på. Och det på en bil som endast rullat drygt 12 000 mil, men som också stod utan garantier.

Tidigare var byte av kamrem den faktura som mest oroade begbilköpare, men det är ingenting mot vad partikelfilterbytena nu kan komma att kosta. Och det här är en prisfråga som gäller hela branschen, inte bara Honda.

Orsaken till att partikelfiltret är så dyrt är att ädelmetallen platina ingår i tillverkningsprocessen. Vissa tillverkare hävdar att filtret är självgenererande och ska hålla bilens livslängd ut, men de löftena får vi ta med en nypa salt. Körningar med korta sträckor kan påverka så att filtret blir igensatt i förtid.

Rengöring av filtren på kemisk väg förekommer och det blir förstås en billigare procedur, men på sikt lär ändå filtren behöva bytas.

Hur gick det då för Honda-ägaren? Jo, efter diskussioner gav Honda med sig och gick med på ett goodwillförfarande, där kunden till slut fick betala 6 473 kronor.

Honda påvisar att detta ska ses som ett separat kundfall, vilket all goodwill bygger på, men att de också är beredd att se över prisbilden. Honda hävdar också att partikelfiltren på nya CR-V har förutsättningar att hålla över tid, eftersom filtret nu sitter närmare katalysatorn och på det viset snabbare kommer upp i arbetstemperatur.

Här gäller det att hela bilbranschen anpassar sig. Svindyra partikelfilter kan få vem som helst att överväga om garantilösa begdieselar med körsträckor på över 10 000 mil verkligen är något att satsa på.