Modern säkerhetsteknik och svensk februarivinter går inte alltid ihop, inte ens i en Volvo. Det blev jag påmind om när jag nyligen gjorde en snabbresa från Stockholm till Värmland i en maxutrustad V70 av senaste snitt.
Vädret var grinigt; temperaturen låg runt nollan och luften var fylld av tung blötsnö. Plötsligt kom det upp ett varningsmeddelande i displayen som sitter mitt i hastighetsmätaren.
Radarn, som styr både den adaptiva farthållaren och fotgängar-/cyklistdetekteringen i avancerade autobromssystemet, hade slagits ut. Orsaken var att den tunga snön lagt sig som en tjock och isig hinna över radarsensorn, som sitter som en stor svart klump i grillen.
Jag gick ur bilen och rensade bort ishinnan och allt fungerade igen. Men det dröjde bara några mil, så slog varningen till på nytt. Radarn var utslagen för andra gången.
Svensk vinter är uppenbarligen svår att tackla, även för en biltillverkare med Sverige som hemmaplan...