En påse samarin sägs hjälpa för att lindra magproblem och en påse cerin ska bidra till ökad livslängd för dieselbilars partikelfilter. Om det inte funkar, ja, då ger det sura uppstötningar.
Det är mycket samtal och mejl om partikelfilter just nu. Ena stunden får jag samtal från en förtvivlad Mazdaägare som fått punga ut med runt 30 000 kronor för byte av filter på en fem år gammal Mazda3 som rullat 15 000 mil och i nästa stund ett mejl från en Peugeotägare som fått betala för läckande cerinpåse på en 3008:a efter 6 000 mil. I det sistnämnda fallet hamnade fakturan på 4 500 kronor, mer överkomligt trots allt.
Det är trots allt oroväckande när det ena fallet efter det andra dyker upp på begagnade dieslar och där verkstädernas priser för att byta partikelfilter är fullständigt horribla. Det är inte bara Mazda som har den här prissättningen, det gäller merparten av bilbranschen. Jag har skrivit det förr, vem tusan vågar köpa en begagnad diesel som gått över 10 000 mil med den här prissättningen? Det är filtret som kostar, med platinabelagda väggar, och inte arbetet. Här måste branschen se över prisfrågan (=goodwill) om intresset för begdieslar ska bestå.
I de här fallen är ju byte av cerinpåsar att föredra, om livslängden för filtren kan förlängas. Peugeot och Citroën har det systemet, en eolystillsats till dieselbränslet för att få upp temperatur och få igång förbränningsprocessen av partiklarna. De här påsarna ska bytas vid givna milintervall, 12 000, 18 000 eller 23 000 mil beroende på dieselmotor, men när påsen är tom redan efter 6 000 mil är det förståeligt att kunden reagerar.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen