Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Subjektiva bedömningar

1 april 2011

Har varit i Köpenhamn och deltagit i en konferens om AutoIndex 2011, den samskandinaviska konsumentundersökningen om kundnöjdhet som bland annat Vi Bilägare står bakom. Utan att gå händelserna i förväg kan jag avslöja att vi har tre olika vinnare på de tre marknaderna.

Egentligen är det inte märkligt. Förutsättningar, behov och geografiska betingelser spelar in. I Danmark är bilarna svindyra med alla skattepåslag och vägavstånden förhållandevis korta. I Sverige och Norge med oftast längre transporter används bilarna delvis på ett annat sätt. Det skapar andra förutsättningar – och andra förväntningar.

Fick ett mejl häromdagen där en läsare föreslog att vi skulle lägga in mer objektiva mätningar för att kora det ”bästa” märket. Läsaren menar att den ”riktiga” kvaliteten inte tydliggörs när rankingen enbart bygger på subjektiva bedömningar.

Kvalitet kan självklart mätas på olika sätt och vad som är rätt eller fel går att diskutera i det oändliga. I AutoIndex, liksom i den amerikanska motsvarigheten JD Powers, gör vi klart med att det handlar om bilägarnas egna uppfattningar. Och för en biltillverkare, eller en verkstad, eller en återförsäljare, är det trots allt ändå graden av kundnöjdhet som är avgörande.

De svenska AutoIndex-resultaten kommer vi att presentera i början av maj.