Kollade färddatorn på långtestbilen vid ett rödljus. Mazda6:ans ”i-stopp” hade just stängt av motorn och klockan tickade för att mäta hur länge motoravstängningen varade.
En vanlig dag till jobbet står motorn still mellan 1 och fem minuter, har jag sett. Jag har haft den här bilen lite drygt fyra veckor. Under den tiden har motorn stängt av sig i mer än två timmar.
Enligt SCB finns över 900 000 bilar i Stockholms län och för några år sedan räknade man med omkring 300 000 personbilar i trafik i Stockholm stad. Och för tio år sedan beräknades utsläppen av till exempel koldioxid från dessa bilar ligga på över 800 000 ton och inandningsbara partiklar på 770 ton.
Om alla de bilarna hade samma typ av system som stänger av motorn vid tomgång skulle vi slippa en hel del av dessa utsläpp. Det är därför tomgångsstopp är så bra. Bilarna släpper ut mindre skit, när motorn ändå inte gör någon nytta.
Jag har hört av debatten att många nog missförstår poängen med start- och stoppsystem och tror att det går ut på att bilägaren ska tjäna pengar på det, genom mindre förbrukning. Den förtjänsten finns också om än liten. Men det är de minskade utsläppen i tätbebyggda områden som är finessen!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen