Det råder fullt krig mellan branschorganisationen Bil Sweden och SBF, Bildelsgrossisterna, som företräder allbilverkstäderna, dit bland annat Mekonomen, MECA, AutoExperten med flera räknas. Striden handlar om hur markandsföringen bör formuleras och var gränsen går med att låsa fast kunder via långa garantier.
Bil Sweden har gått till domstol för att få ett fall om påstådd vilseledande reklam från verkstadskedjan MECA prövat. Allbilverkstäderna har i sin tur stämt Kia för att de binder fast sina kunder hos Kias egna auktoriserade verkstäder från dag ett, för att sjuårsgarantin ska bestå. I det fallet är det ett förfaringssätt som strider mot den fria konkurrensen, enligt EU:s regelverk, anser Bildelsgrossisterna och allbilverkstäderna
Det känns bra för oss kunder att något händer i de här frågorna. Rätt eller fel servicestämplar och eventuellt förlorade garantier skapar ett virrvarr utan dess like. I Vi Bilägares papperstidning nr 2, som kommer ut till våra prenumeranter i slutet av januari beskriver vi vilka konsekvenser ett servicebesök hos en icke auktoriserad märkesverkstad kan få.
Det är hög tid att Marknadsdomstolen kommer med ett utslag som borde bli prejudicerande.