Jag har just kommit tillbaka från bilmässan i Shanghai och det var inte bara jetlagen som gjorde resan omtumlande. Bara att vistas i denna stad med 18,9 miljoner myllrande invånare och bland dess över 3 100 skyskrapor (!) var ett äventyr. Men mest spännande var ändå att åka taxi.
Volkswagen har funnits i Kina i över 30 år och lyckats sälja in sig bra hos taxibolagen. Mer än varannan taxi är en Santana, som ser ut som en äldre Volvo S60. De framfördes av förare som verkade ha gallrats ut från Shanghais racinggymnasium och som hade en standardlösning på alla uppkomna trafikproblem: De tutade.
I Shanghai finns cirka 1,3 miljoner bilar och därutöver ett oräkneligt antal mopeder, skotrar, cyklar och gångtrafikanter. Trafiken körde ofta ihop sig och många gånger höll jag andan och blundade när min taxichaufför – istället för att bromsa – tutade och vildsint girade runt någon senfärdig gångare.
Man får inte bli sen i Shanghaitrafiken. Vid varje rödljus sitter en digitalklocka som räknar ned de sista 30 sekunderna till omslaget. Det hjälper taxichaufförerna att trampa på gasen i exakt rätt sekund för att bli först över korsningen.
Men nu till det konstigaste i hela den kinesiska trafikröran: Jag såg inte en enda olycka och inte heller någon tillbucklad bil. Men det är klart att det finns. Hur många som dödas i den kinesiska trafiken vet däremot ingen. Siffrorna varierar mellan 67 000 och 220 000 per år.
Jag hade nog bara tur som slapp bli inblandad i något elände, fast jag har aldrig varit så nära så många gånger på så kort tid.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen