Sjufaldige världsmästaren Sebastien Loeb nobbade alltså Volkswagens bud om att köra Polo WRC R i rally-VM. Citroëns motbud om tvåårskontrakt med förlängning som ambassadör kunde inte fransmannen tacka nej till. Dessutom ställer VW krav på att de förare som man anställer måste vara beredda att göra 21 testveckor med nya bilen nästa år. Fransmannen har redan tidigare förklarat att han vill ägna mer tid åt familjen.
Frågan är var VW vänder sig nu, en etablerad VM-förare i en av bilarna är närmast ett måste. Norrmannen Petter Solberg bör vara en av kandidaterna. Solbergs privata VM-satsning med Citroën funkade bra ifjol, men i takt med att fabriksstallet vidareutvecklat sina bilar, hänger inte längre norrmannen med. Solberg lär brinna för ett äkta fabrikskontrakt, och då är förstås 21 testveckor inget att rygga för. En annan tänkbar förare är finländaren Jari-Matti Latvala vars kontrakt med Ford går ut vid årets slut.
I ”andrabilen” ser gärna VW någon ung lovande förare, gärna från hemmamarknaden. Här står tysken Christian Riedemann på tillväxt.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen