Nu har det kommit reda siffror på att Volvos säkerhetssystem City Safety gör nytta. Det är det amerikanska säkerhetsinstitutet Insurance Institute for Highway Safety som ställt samman kostnader för olyckor med Volvo XC60 och jämfört dem med andra SUV:ar i samma klass. Volvo XC60 hade 27 procents lägre reparationskostnader och bara halva kostnaden för personskador.
City Safety, som bromsar automatiskt om bilen riskerar att krocka med en framförvarande bil, är standard i XC60. Det är förstås utmärkt. Men det finns gott om andra säkerhetssystem som också skulle kunna minska antalet skadade i trafiken.
Jag var häromdagen och provkörde Audi A6 som har en massa säkerhetsfunktioner: Night Vision ”ser” fotgängare och djur vid vägkanten och varnar föraren, den adaptiva farthållaren håller avståndet till framförvarande bil även om den skulle stanna, ett system som kallas Pre sense plus upptäcker om bilen riskerar att krocka med en bil framför och gör förberedelser för att mildra eller undvika krocken.
Jättebra system som även finns i andra bilar och som bara har en nackdel: De kostar rätt mycket pengar.
Bilar som erbjuder avancerad säkerhetsutrustning kommer till största delen att köpas av företag. Risken är att säkerhetssystemen väljs bort eftersom de höjer förmånsvärdet rejält. Jag tycker det är galet att man ska behöva betala skatt för prylar som kan rädda liv. Om all säkerhetsutrustning vore skattefri för tjänstebilsförarna, skulle vi på sikt få en ännu säkrare bilpark och spara både liv och lidande.
Den politiker som vågar gå i bräschen för skattefri bilsäkerhet ska få min röst i nästa val!