Så har jag sagt tack och adjö till Årets Bil-juryn. Det känns lite vemodigt, men min sista dag som jurymedlem kunde inte ha blivit bättre.
För första gången avslöjades vem som blivit Årets Bil vid en föreställning på bilsalongen i Genéve. Det påminde om Eurovisionsschlagern. Hur juryledamöterna i varje land hade röstat kom upp på en storbildsskärm och det var rätt spännande, åtminstone i början när Volkswagen Up tog ledningen.
Snart drog dock Opel Ampera ifrån och när den hade vunnit utbröt ett smärre glädjefnatt bland alla Opelmänniskor som var på plats.
Opel Ampera var den 27:e bilen som jag röstat på. Så länge har jag suttit i juryn. Lite extra kul var det att jag hade Opeln som min vinnare. Andra år har jag och merparten av juryn inte alls varit överens om vilken bil som skulle vinna.
Klart det är trist att falla för åldersstrecket, fylla 65 och inte längre få vara med i den illustra juryn. Men jag kan i alla fall känna mig lugn för min efterträdare: Tommy Wahlström, Vi Bilägares redaktionschef är en ytterst kompetent biltestare och kommer att göra ett jättebra jobb i juryn.
Jag kan hålla ögonen på honom, för jag har begåvats med titeln "hedersjuryledamot". Det betyder egentligen ingenting. Jag får inte rösta, men tycka kan man ju alltid...