Nu är både jag och långteststallets BMW i3 tillbaka i Stockholm efter helgutflykten till Värmland. Lätt frusen klev jag ur den lilla el-BMW:n i garaget efter 25 mils körning utan värme. Det är nämligen så det blir när man kopplar in bilens snålaste körprogram, som går under beteckningen ECO PRO+. Då släcks klimatanläggningen ned för att spara värdefull energi.
Jag hade innan start tankat bilen full med el (24 kWh) och bensin (9 liter) och avverkade de 25 milen med farthållaren inställd på 88 km/tim; man måste köra under 90 km/tim för att snålprogrammet ska fungera. Efter 14 mil sinade tillgången på ström och den lilla 2-cylindriga bensinmotorn susade igång och såg till att bilen tog sig vidare.
När jag nådde redaktionsgaraget vid Norrtull visade BMW:ns färddator att jag skulle kunnat fortsätta ytterligare drygt sju mil innan även bensinen var slut. Räckvidden under de väg- och klimatförhållanden jag körde är med andra ord drygt 32 mil om man håller sig under 90 km/tim. Inte så dumt (men kallt!).
Elförbrukningen under resan från Värmland blev 24 kWh och bensinförbrukningen slutade på 5,9 liter. Med en elkostnad på 1:50 kr/kWh och ett bensinpris på 14:25 kr/l blev de totala utgifterna för bränslet 36 + 84 kr = 120 kr. Det i sin tur ger en genomsnittlig drivmedelskostnad på 4:80 kr/mil.
Så visst är BMW:n ganska billig att driva fram, även när den körs lite längre sträckor än den egentligen är optimerad för. Men det gäller förstås att inte ha alltför bråttom och vara rejält påpälsad…