Vi har under hösten skrivit om rost- och lackproblem på tyska premiummärken som Audi och BMW och naturligtvis ska vi inte undanhålla att också Mercedes fortfarande har problem. Nu gäller det Mercedes B-klass.
Efter Mercedes rostkris med sina bilar från sent 1990- och tidigt 2000-tal, framför allt beträffande E-klass, W 210, har tyskarna lagt ned oerhörda resurser på att tvätta bort rostryktet. Och till viss del har det gått bra. Därför är det inte konstigt att Mercedes nu snabbt ser till att åtgärda minsta antydan till rost för de kunder som regelbundet servar hos sina auktoriserade verkstäder. Ägarna av B-klass lär få sina bilar åtgärdade så fort som det bara går.
Enligt välunderättade källor håller inte limmet, eller kittet, i dörrskarvar och bakluckor tillräcklig kvalitet. Kittet släpper och rostprocessen tar fart. Och då pratar vi om bilar som bara är ett par år gamla. Nya och bättre tätade dörrar har blivit en stor beställningsvara.
Mercedes har förhoppningsvis lärt sig läxan. Men rostryktet består.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen