Det är fantastiskt vilket genomslag vårt rostregister ändå får – det enda i sitt slag i världen vågar jag påstå. Tillsammans med vår samarbetspartner Rostskyddsmetoder AB har vi granskat tusentals bilar varav över 400 har varit sprillans nya, och det är de prognoserna som ligger till grund för betygsättningen i rostregistret.
Visst, vi får mycket kritik, inte minst från Toyota- och Alfa-ägare som hävdar att vi minsann är helt fel ute när vi jämförelsevis anser att rostskyddet inte håller samma klass som hos Renault, Opel, Volvo, VW, Audi med flera.
Vi vidhåller att förutsättningarna för att motstå rost i vårt slaskiga och saltindränkta vinterklimat är sämre för de märken som inte garderat upp med behandling och effektiv tätning av skarvar. Därmed inte sagt att dessa bilar omgående blir rosthögar. De förzinkade karosserna och lacken står emot under en tid. Bilägarens egen skötsel av bilen påverkar naturligtvis också processen.
Vi ska skilja på trafikfarlig rost (= bärande delar) och kosmetisk rost, det senare påverkar också prissättningen, när bilen ska köpas eller säljas som begagnad. Allra enklast är det att göra en bedömning när rosten syns utanpå, värre när den finns under bilen och inne i tröskellådor eller i andra hålrum. Jag skulle vilja rekommendera alla er som har bilar som är äldre än tre år, och som ni anser vara rostfria, att låta någon verkstad, rostskyddsfirma eller teststation, hissa upp bilen och kolla under, helst också med fiberoptik.
Vi vågar nog påstå att det är få bilar som rullat på svenska saltindränkta vintervägar som klarat sig helt utan angrepp efter tre år. Och bland de bilar som är sämst rustade kommer antydningar till angrepp redan efter en vintersäsong.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen