Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Reservhjul eller skum?

31 oktober 2013

Ett gammalt hederligt reservhjul eller ett reparationskit?

Meningarna om vad som är säkrast, bekvämast eller pålitligast går isär.

Jag blev uppringd av en läsare som chockerades av en faktura som han fick av Volvoverkstaden efter att ha använt sitt reparationskit efter en pyspunka (spik genom gummit) till en ny Volvo V60. Lagning av däck, balansering, nytt tätningsmedel och en slang till kompressorn, för att återställa allt i ursprungligt skick, kostade 1 300 kronor.

Jag kollade med den däckfirma vi använder oss av – här skulle det ha kostat 395 kronor att få ett vanligt reservdäck lagat, efter samma typ av skada.

Ett reparationskit har naturligtvis också sina fördelar, en lättare bil, mer utrymme och bekvämt att åtgärda en punktering – under förutsättning att insprutningen med däckskum fungerar som det ska. Att byta däck längs med en livligt trafikerad väg är som bekant inte helt riskfritt.

Det allra tryggaste är förstås att ringa på hjälp, allra helst om det finns en assistansförsäkring.

Oron för punkteringar känns annars överdriven. Handen på hjärtat, hur många sådana inträffar under ens billiv? Jag kan bara påminna mig att jag haft tre stycken, då har jag ändå kört bil i drygt 40 år.