I allt fler bilar försvinner reservhjulet och ersätts med en lagningssats. Det är kanske logiskt med tanke på hjulets extra vikt och hur sällan de flesta faktiskt får punktering. Och på många platser är det rent olämpligt eller snarare farligt att försöka byta däck. Det är ju inte alltid man kan fortsätta ett stycke med punktering utan att köra extremt långsamt.
Biltillverkares intresse att ersätta reservhjulet kan i och för sig ha flera orsaker, till exempel kostnaden för det extra hjulet (om man nu spar något på att i stället lägga i en lagningssats), lägre vikt på bilen och själva hanteringen av en massa extra hjul. Och det här har det jobbats med i åtskilliga år.
Än så länge har det stannat vid ”nödreservhjulet”, ”Run-on-flat” som innebär att man kan köra en bra bit med punktering och de så kallade lagningssatserna. Men den mest salomoniska lösningen är nog inte uppfunnen än.
Tyvärr innebär det nya krossgruset en särskild risk för bilägare i vissa delar av Sverige, mest i norra delen tror jag. Flera läsare ha berättat att de ofta får punktering när de kör på grusväg, sommartid, som grusats med kross i stället för natursand. Och med långa avstånd kan det kanske kännas mer tryggt med ett fullstort reservhjul. Men det går inte när man försöker ersätta reservhjulsbaljan med större bagageutrymme – vilket inom parentes sagt behövs i många bilar.
Bridgestone testar kanske den mest extrema lösningen, vilket vi tidigare nämnt, ett konceptdäck med en fjädrande ekerstruktur som bär bilens tyngd i stället för luft! Vad tycker våra läsare om lagning kontra reserv och run-on-flat? Vägassistans fungerar kanske bäst i storstäder?
Vi Bilägares lilla Volkswagen Up har lagningsats, men fortfarande en balja, som i vart fall bör rymma ett nödhjul.