Vi har just testat ljuset på nya Mercedes C-klass. Den var utrustad med BiLED, det vill säga LED på både hel- och halvljus. Och det lyste vill jag lova.
Först blev jag lite överraskad. På halvljuset har C-klass två lysen på varje sida. Och jag har fått för mig att man bara får ha två lampor sammanlagt, på halvljus. Men bilen är ju godkänd så det är förstås riktigt.
Inte nog med att LED-ljus har ett extremt vitt sken. Det lyser med omkring 6 000 K (Kelvingrader), vilket är jämförbart med dagsljus. Det är en stor fördel för ögat och innebär mer vilsam körning vid mörker. LED har lång livslängd och låg förbrukning.
Räckvidden på testbilens halvljus innebär nytt rekord. Nya C-klass nådde 161 meter. Det är bättre än flera bilars helljus! Jag var tvungen att be kollegan Marianne Sterner om att få låna bilen över natten och köra en sväng när det var riktigt mörkt. Jag konstaterade då att ljuset var noggrant styrt. Det lyste lågt och längs vägen. Jag kunde inte se ströljus uppåt, vilket är ganska vanligt på många xenonljus med projicerande lampsystem. Däremot har lyset högre luxtal än vanligt i det vi kallar punkten för siktnedsättande bländning. Men det är nog svårt att undvika med så effektiv ljus. Och det är som sagt godkänt.
Hela testet av nya C-klass kommer i Vi Bilägare nr 8/2014 som kommer ut den 20 maj.