Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Pudel om p-sensorer i Saab 9-5

5 maj 2011

Nu ska jag göra en pudel. Lägga mig platt. Erkänna ett misstag.

I mitt senaste blogginlägg klagade jag på att p-sensorerna fram på vår långtest-Saab fungerar lite knackigt och är allmänt opålitliga. Men nu har jag blivit tagen i örat av en läsare som, till skillnad från mig, vet hur 9-5:ans p-elektronik fungerar.

Så här skriver han:

"Jag funderar bara på om du vet hur p-sensorerna fram fungerar? Så fort bilen överstiger ca 10 km/tim framåt så kopplas p-sensorerna fram ur för att man ska slippa att de piper i tid och otid. För att aktivera dem igen så måste man antingen trycka på knappen bredvid växelspaken eller lägga i backen. Då fungerar de igen tills farten åter överstiger ca 10 km/tim.

Jag tycker det är synd om du anmärker på något som troligen fungerar som det ska.

Jag hoppas du skriver att du inte visste hur p-hjälpen fungerar och att du ber om ursäkt för det. Jag tycker bara att Saab har det tillräckligt svårt för tillfället utan att bilen får kritik för något som fungerar som det ska."

Jag tar läsaren på orden och ber härmed om ursäkt för min klantighet. Självklart ska man ha rejält på fötterna när man kritiserar något. Det hade inte jag den här gången och det är riktigt dålig journalistik.

Förlåt för det!