Att äga bil och att se den i ett framtidsperspektiv handlar inte bara om att titta på markandsvärdet utan än mer viktigt är det att se vad bruksvärdet ger.
Som ni kanske minns skrev jag för en tid sedan om Prius-ägaren som hamnat i bryderier när verkstaden upptäckte att det var fel på en cell i hybridbatteriet. Ett befarat utmattat batteri skulle kosta en bra bit över 20 000 kronor att få utbytt – och detta på en bil som enligt begprislistorna står i ett marknadsvärde på ungefär samma belopp.
Kunden tog slutligen efter moget övervägande beslut på att låta Toyota-verkstaden öppna batteriet till en kostnad av 5 700 kronor för att om möjligt hoppas på begränsad skada – men dessvärre visade det sig att batteriet också var helt slut.
Första generationens Prius såldes inte ens i över 1 000 exemplar och att hitta en smälld Prius – och helst inte baksmälld – på skroten är inte det lättaste.
Räddningen stod till slut att finna hos Autodemontering i Sjöbo. Ett hybridbatteri som verkat i 20 000 mil, tusen mil längre än den drabbade kundens bil, visade fortfarande rätt effekt.
Kunden fick köpa det för 5 750 kronor inklusive frakt. Toyota-verkstaden återmonterade batteriet utan extra kostnad – snyggt gjort! – och nu rullar Priusen vidare. Och totalfakturan slutade på ”bara” 11 450 kronor.
Enligt Toyota är det ytterst få hybridbatterier i landet som lämnat in på grund av utmattning och då finns det ändå bilar (bland annat taxi) som har rullat mer än 40 000 mil. Det är just det som den här kunden hoppas på – och att bruksvärdet i sammanhanget också betyder något.